torsdag 24 mars 2011

Lovsång - mer än bara en musikstil

Är lovsång en generationsklyfta?
Är lovsång bara en viss typ av musikstil?
Är inte all kristen musik lovsång?


I bland och mestadels från äldre personer får jag höra att de inte gillar lovsång för att det är så enkla texter med återkommande rader hela tiden.
Men min undring är då: Har de inte läst i bibeln vad lovsång är?

Kung David, han som skrev Psaltaren, skrev de texterna som lovsånger till Gud.
Vidare lär bibeln oss att "Vi ska tillbe i Ande och Sanning" och att Guds härlighet kommer till en lovsjungande församling/kyrka.

Jag tror inte heller att lovsång bara är en generationsklyfta, för i den församlingen jag tillhör kan man se och kunna uppleva att äldre även är med i lovsången. Återkommande rader är det för att vi som församling/kyrka,
ska komma in i Herrens närvaro. Därför är inte all kristen musik lovsång.
Lovsång är inte bara en musikstil utan det är en livsstil, jag återkommer till att vi ska "Tillbe i Ande och Sanning för att dra ner Guds härlighet".

Jag blir glad av att sjunga lovsånger och har lätt för att komma in i Herrens närvaro, sedan bygger det en enhet med de andra kristna runt mig som samtidigt sjunger samma lovsång.

Skriver snart igen!
Blessings =)

PS: Här kommer en rikigt bra lovsång med grym Guds närvaro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar